Marknadsföring

Dina blivande läsare måste få veta om din bok och vilja ha den. Att den finns hos ett så kallat print-on-demand-förlag eller nätbokhandlarna gör den inte känd.

Marknadsföring är allt du gör för att din bok ska bli känd och efterfrågad. Som egenutgivare har du antagligen inte råd med stora annonskampanjer. Därför måste du bli småskalig, ibland kallat gerillamarknadsföring. Till exempel kan du:

– göra dina vänner och bekanta intresserade och få dem att prata om boken. Ett releaseparty ska du ha!
– synas i sociala medier. Ha Facebooksida, twitterkonto och/eller blogg och delta i nätdiskussioner, gärna om bokens ämne
– ha en hemsida
– framträda på föreningsträffar och bibliotek, i marknader och köpcenter. Då får människor en positiv relation till dig och din bok

Planera din marknadsföring långt innan boken kommer ut och prioritera olika åtgärder.

Ha ett kollegieblock som en loggbok för allt du gör. Om folk inte kan nås eller hänvisar vidare måste man komma ihåg vad som sas.

Blir du antagen av ett förlag förväntar det sig ofta att även du engagerar dig i marknadsföringen.

Komma med i media

Recensioner stärker ens självkänsla och är bra att kunna citera eller länka till. Men en hemlighet: Ensamma ger de tyvärr inte mycket försäljning. Och de stora tidningarnas kultursidor har drivor av insända böcker och är inte intresserade av att recensera din bok.

Om en tidning skulle göra en intervju med dig är det oerhört mycket bättre än annonser eller recensioner. Men redaktioner bestämmer vad de vill skriva om utifrån läsarnas intressen och väljer och vrakar bland väldiga mängder uppslag. Journalister har också ett starkt yrkesetiskt krav att vara mycket vaksamma mot textreklam.

Du kan bli intervjuad i en lokaltidning därför att du är bosatt där. Då är du intressant därför att du bor i trakten och har fått fram en bok.

Du kan också bli intervjuad för en artikel om bokens ämne. Du har till exempel skrivit en roman om livet för en frånskild far, som vill följa sina döttrars uppväxt till varje pris, och det ämnet blir aktuellt. Din bok kanske bara nämns i en liten ruta, men du och den får ändå uppmärksamhet genom artikeln.

Glöm inte bloggar och facktidskrifter!

Försäljning

Böcker säljer inte sig själva och bokhandlare vill sällan ta in böcker av okända författare. Nätbokhandlarna är bra därför att de som får reda på boken kan beställa den enkelt.

I övrigt måste du alltså själv jobba med försäljning, till exempel genom att:

– erbjuda boken till vänner och bekanta (utan att tjata)
– sälja när du framträder
– ha en hemsida där man kan beställa boken
– göra reklamutskick eller annonsera i tidskrifter som stämmer med din läsargrupp
– annonsera i medier på nätet eller Google Adwords

Distribution

Distribution betyder:

– att se till att boken kan beställas hos nätbokhandlarna och vanliga bokhandlare
– att ha boken i lager
– att ta emot beställningar och skicka iväg dem
– att fakturera, ta emot betalningar, bokföra dem och kräva försumliga. System för kreditkortsbetalning finns

Man kan sköta det själv eller köpa tjänsten, tyvärr ofta till en rätt hög kostnad.

Tips

– Det är inte dyrt att annonsera med Google Adwords. Det innebär att du bestämmer vissa sökord. Google visar sedan dina annonser med ledning av sökorden. Du når alltså dem som är intresserade av ett visst ämne. När någon klickar på en annons slussas den vidare till din hemsida om boken, och först då kostar det dig pengar.

© Bokverket 2014 – Skrivande, publicering, böcker för författare